اسناد مسجد در انتساب به حضرت مهدی عج چاپ

اسناد مسجد در انتساب به حضرت مهدی عج:

در عصر آماج تظاهر و تفاخر و فریبکاری و مدعیان دروغین، که بعضی از حقایق در باورها نمی آید، بجا است که مستندات یک حقیقت ناشناخته آشکار و متقن باشد. مسجد مقدس محدثین با قدمت سیصد ساله قارچی نیست که با ادعایی سست و بی اساس به اغراض افرادی تازه در آمده باشد.

امروزه بدعت و نو آوری و ساختگی دینی و تحریفات و دکان باز کردن ها، امر تازه ای نیست و  این مکان مقدس هم در گذشته نیز دستمایه مدعیان دروغین شده بود که با هوشیاری مردم ادامه نیافت، برای همین از سال 1384 معرفی مسجد و تبلیغات از آن آغاز گردید و الآن این مکان شریف، به همت انسانهای مخلص؛ دوران شناخت و شکوفایی خود را با معرفی گوهر تابناک فرهنگ ناب مهدویت در این برهه از زمان خاص و با وجود تهاجم فرهنگی دشمن به مقدسات دینی و مهدویت، آغاز کرده است.

بهتر است که بدانیم سند و اعتبار مسجد چیست؟


در پاسخ مي توان چنين گفت:

1- وجود كتيبه اي بر روي محراب كه سخن ملا نصيرا مبني بر دستور آن حضرت مي باشد، سندي آشكار بر اين اعتبار است. هر چند آن جمله معروف دلالت بر تشرف آن عالم فرزانه درخواب يا بيداري نمي كند وليكن مشهور بين اذهان از گذشته تا كنون چنين است كه اين امر در بيداري صورت گرفته است.


2- آن مرحوم در بنای این مسجد، دستور ولايي امام عصر(عج) را  به صورت كتيبه اي, که سالیانی دراز بر روي محراب مسجد نقش بسته است، چنين  بيان مي كند:

( لَقَد اَمَرَ الشَّمسُ الخَفي خاتِمُ المَعصُومينَ بِبِناءِ هَذا وَ سَمّاهُ بِمَسجِدِ المُحَدِّثينَ)

کتیبه محراب مسجد مقدس محدثین


يعني: به تأكيد آن خورشيد پنهان، آخرين معصوم، به ساختن اين مكان امر فرمود و آن را مسجد محدثين ناميد.شعبان المعظم1136هـ».

3- اين جمله در كتيبه كه از آن عالم بزرگ  و صاحب كرامات عديده، در كتابهاي مختلف نقل شده است، بعيد به نظر نمي رسد، چرا كه همه اهل تراجم و علماء به صراحت از آن مرد خدا به بزرگي ياد مي كنند. در کتاب تراجم الرجال حسيني چنین آمده است:

در بعضي از نوشتجات و نسخ خطّي چنين عباراتي بوده است:« خورشيد پنهان خاتم المعصومين به بناء اين ساختمان امر نموده و او را مسجد محدثين ناميد»، اين را به چشمانم در كتيبه يكي از مساجد بارفروش مازندران ديدم كه باني مسجد به امر امام زمان «عج» مردي محدّث كه در تقوا، ورع  و زهد و مكاشفات، معروف و نزد همه زنان و مردان حتي كودكان و همچنين نزد همه علماء و مجتهدين از محبوبيت خوبي برخوردار بود و به ابي نصيرا(ملاّ نصيرا) فرزند معصوم مازندراني معروف مي باشد.

4- مرحوم شيخ آقا بزرگ تهراني«ره» در طبقات اعلام الشيعه ي قرن دوازدهم از ايشان و تالیفات وی به خوبی و عظمت ياد کرده است و نیز از کتیبه مذکور و انتساب آن به امام عصر (عج) ذکر نمود.

5- انتساب يك مكان به امام زمان (عليه السّلام) بدون اثبات و دليل، گناه بزرگ و بدعتي آشكار است. اگر بنای مسجد و انتسابش به امام (ع) بدعت  بود، قطعاً علماي شيعه، بالاخص خود مرحوم ملا نصيرا و سعيد العلما و شيخ كبير و ملاّ محمد  اشرفي و دیگران که در زهد و تقواي بسيار زياد و احتیاط كم نظير بودند، با اين بدعت مخالفت مي كردند، همان گونه كه در زمان خود با افكار باطل و بدعتها و فرقه هاي خرافي تا پاي جان خود به مبارزه برخاستند چگونه با این انتساب مخالفت ننمودند و کسی را منع نکردند با آن که کلمات آنان الگو برای مردم این شهر بود. علاوه بر آن مانند شیخ کبیر مردم را به این مکان به خاطر انتسابش ترغیب می کردند، حتی  خود وصیت کرد که در جوار این مکان کنار قبر مرحوم ملا نصیرا دفن شود.

6- دليل فلسفي است كه شیخ الرئیس گوید: «اَدَلّ ُدَليلٍ عَلي اِمكانِ الشَّئِ وُقُوعُه. يعني: بر ترين و گويا ترين دليل بر امكان هر چيزي تحقّق آن چيز مي باشد» بنابر اين،  عظمت و معنويت و مقام اين مسجد مقدس بر اهل معني پوشيده نيست و عنايات امام زمان (عج) و کرامات به حاجتمندان و بيماران در اين مكان ما را از هرگونه استدلال و استنباط بي نياز مي كند. کراماتی از این مکان مشاهده و ثبت شده که در یک مجلد به چاپ رسیده است.

7- انتساب فقط به دستور نیست بلکه هر توجه و هر حضوری می تواند انتساب باشد. مانند هر مسجدی منسوب به خدا است و می گوییم مسجد خانه خدا است یعنی مکانی که مورد توجه خدا است و در قرآن ترغیب به ساخت مسجد نموده است. مسجد بودن خود به خود، خانه خدا و مقدس می گردد اما این مسجد كه حدود سیصد سال نام امام عصر«عج» و دعا و نماز امام زمان خواندن براي ظهورش بسيار انجام می شود، نمی تواند منسوب به امام زمان باشد؟! بلکه این خود دليل ديگر  برای انتساب اين مسجد به امام عصر «عج» می باشد.

8- رايج و مشهور در اذهان مردم این منطقه و محله، از گذشته تا كنون و نقل سينه به سينه، و سيره علماء در انتساب اين مكان به امام عصر «عج»، دليل عرفي بر ويژگي اين  مكان شريف است.

9- حضور امام ع در مکانی می تواند انتساب بیاورد مانند مکان هایی که پیامبر و امام ع حضور یافتند و مردم همانجا را به احترام و نشانه آنان مسجد بنا کردند و آن را منسوب به امام می دانند. در این مکان هم تعدادی از خوبان متوسل شدند و حضور امام را مشاهده کردند که در کتاب کرامات نقل شده است.

10- از همه ادله قبل هم بگذریم لا اقل این مکان به جهت مسجد بودن و قبور علمای ربانی و شهدای گمنام و برپایی دعای توسل و فرج و حضور هزاران دلباخته اهلبیت و نذورات مهمترین دلیل بر تقدس و ویژگی آن است.

11- بعضی دوستان روحانی سند مکتوب را با شیوه فقهی مورد انتقاد قرار می دهند در حالی که اگر بخواهیم آن گونه مته بر خشخاش بگذاریم باید بسیاری از تاریخ دینی خود را از کتابهایمان حذف کنیم زیرا ثبت تاریخ بیشتر در اذهان مردم و نقل سینه به سینه می باشد.


12- باید دانست که عملی یا نمازی در اینجا از سوی کسی تشریع نشده است که مورد تشکیک و تقبیح قرار گیرد بلکه یک انتساب از سوی عالم عارف متقی است که سبب ترغیب بیشتر مردم به خانه خدا گردید و همان نماز و دعا و اعمال متقن در شریعت را انجام می دهند. و وثاقت وی برای این انتساب کافی است.

13- نذورات مردم که به نیت هایشان بر می گردد نیز از سوی کسی جز شرع اسلام تشریع نگردید و برای هر انجام هر عمل خیری می توان نذر کرد و بهترین نذر ساخت و  توسعه و کمک به مخارج مسجد و رفع حاجات مومنین است و مکان های عام المنافع است.  

14- از بعضی باید پرسید چه اصراری دارند که مکان های مقدس و مساجد خاصی را که مردم توجه بیشتری به آن دارند و پایگاه فرهنگ شیعه ناب مهدویت گردید مانند جمکران و محدثین را زیر سؤال ببرند؟! و چه منافعی به دست می آورند؟! جز آن که ایجاد تردید و تشکیک نسبت به مقدسات دینی امروز آب در آسیاب دشمنان اسلام و شیعه است.

15- ادله جدیدی یافتیم حتما ارائه خواهیم داد.


والسلام علی من اتبع الهُدی – عسکر نصیرایی